پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 02 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۷۹۳
تاریخ انتشار : ۴۶ : ۱۷ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۷

«حامد عنقا» نویسنده مجموعه تلویزیونی «پدر» که این روزها از شبکه دو سیما در حال پخش است در گفتگو با خبرنگار حوزه تلویزیون  دیباچه اظهار داشت: از نظر من تلویزیون مخاطب خود را از دست نداده بلکه برنامه‌های بد مخاطبان خود را از دست داده‌اند. امروزه با فراگیر شدن رسانه‌های مختلف مردم حق انتخاب بیشتری دارند و مطمئناَ برنامه‌های خوب را انتخاب می‌کنند و فرقی ندارد که این برنامه از چه رسانه یا شبکه‌ای پخش می‌شود. از نظر من هر برنامه، فیلم یا سریالی که احساس و نیاز مخاطب را در نظر بگیرد می‌تواند در جلب نظر مخاطب موفق باشد.

«عنقا » در ادامه این بحث خاطرنشان کرد: همانطور که در تلویزیون طی سالهای گذشته هم برنامه و سریال موفق و هم ناموفق را شاهد بودیم در شبکه نمایش خانگی نیز سریال‌های شکست‌خورده بسیاری به چشم می‌خورند. به همین دلیل یک رسانه به خاطر موقعیتی که دارد نمی‌تواند با محصولات ضعیف همیشه موفق باشد و برای موفقیت در جلب نظر مخاطب هر رسانه‌ای در این زمینه نیاز به ساخت سریال‌هایی دارد که بتواند نیاز جامعه را بسنجد و مورد پسند سلایق مختلف باشد.

وی با اشاره به نقدهایی که بر این سریال صورت گرفته درباره غمگین بودن بیش از حد آن گفت: از نظر من این مسأله که در وضعیت فعلی جامعه غمبار بودن سریال «پدر» به صلاح مردم و جامعه نخواهد بود برداشت کاملاَ اشتباهی است. چنین برداشتی از تحلیلی اشتباه نسبت به نیاز و خواسته جامعه برمی‌آید. در وهله اول مسأله اصلی این است مردم باید برنامه و سریالی که می‌خواهند ببینند را انتخاب کنند و ما میبینیم که مردم سریال «پدر» را در بین سریال‌ها و برنامه‌های در حال پخش با این حال و هوا انتخاب کرده‌اند. از نظر من غم در بسیاری مواقع بسیار تسکین‌دهنده است و این خاصیتی است که کمدی همیشه نمی‌تواند داشته باشد.

هیچ توصیه‌ و نظری از سوی صدا و سیما بر سریال «پدر» تحمیل نشده| غم در بسیاری مواقع بسیار تسکین‌دهنده است!!!

نویسنده مجموعه «قلب یخی» در ادامه اظهار داشت: در این مجموعه تلویزیونی ما مفاهیمی از جمله حجاب و حیا را مطرح کرده‌ایم که شاید امروزه در جامعه ما کمتر به آن پرداخته می‌شود و مردم که مطمئناَ چنین مفاهیمی در وجودشان نهفته است با مطرح شدن آن استقبال می‌کنند. من از اینکه نقدهای بسیاری بر سریال «پدر» شده خوشحالم و نقد همیشه نشان از دیده شدن اثر است. ما آثار بسیاری را شاهد هستیم که انتقادهای بیشتری به آنها وارد است اما هیچ صحبتی راجع به آنها نمی‌شود و این مسأله نشان از دیده نشدن یا ندیده گرفتن این آثار دارد و اگر سریال «پدر» در معرض نقدهای بسیاری قرار گرفته باعث خوشحالی ما خواهد بود چرا که این انتقادها نشان از دیده شدن سریال دارند.

این فیلمنامه‌نویس در ادامه این بحث خاطرنشان کرد: اگر در صفحات فضای مجازی کمترین جستجو را انجام دهید متوجه می‌شوید که شخصیت‌های حامد و لیلا که سینا مهرداد و ریحانه پارسا آنها را نقش‌آفرینی کرده‌اند بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته‌اند و بحث‌های بسیاری راجع به آنها در فضای مجازی صورت می‌گیرد و مطمئناَ این اتفاقات نشان از دیده شدن اثر دارند و به هیچ‌وجه نمی‌توان آنها را تصادفی دانست.

عنقا در ادامه درباره دخالت‌های صدا و سیما بر فیلمنامه این مجموعه تلویزیونی تصریح کرد: ‌در یک مصاحبه با عوامل سریال «پدر» که در واقع مراسم تقدیر از عوامل این مجموعه تلویزیونی بود بحثی مطرح شد که پاسخ آقای توفیقی به اشتباه در آن رسانه منتشر شد که باید بگویم هیچ توصیه‌ای از سوی سازمان صدا و سیما به ما در فیلمنامه صورت نگرفته و همه انتخاب‌های ما آزاده انجام شده. آقای جعفری جلوه از همان ابتدای کار با ما همکاری کردند و همه چیز را تا انتها به ما سپردند و مطلقا هیچ فشاری از سوی سازمان صدا و سیما بر ما برای تغییر در قصه یا عوامل سریال تحمیل نشد. مدیریت شبکه دو سیما همواره نظرات خود را با مشورت برای ما بیان می‌کردند و اگر تصمیمی گرفته شد بسیار منطقی با مشورت و گفتمانی دو طرفه صورت گرفت چرا که خیلی وقتها گفته‌های مدیران شبکه دو بسیار منطقی‌تر از صحبت‌های ما بود و ما خواسته‌های آنها را می‌پذیرفتیم.

وی در ادامه افزود: بسیاری از نقدهایی که بر این سریال صورت گرفت از ندیدن سریال نشأت گرفته است و من تعجب می‌کنم که چطور مجموعه «پدر» را در راستای تطهیر چهره آقازادگان دانسته‌اند. اتفاقاَ این سریال در نقد آقازادگی است و اگر این منتقدان سریال را خوب ببینند و تا آخر دنبال کنند به پاسخ خود می‌رسند.

نویسنده مجموعه تلویزیونی «تنهایی لیلا» خاطرنشان کرد: فیلمنامه ‌«پدر» در یک چارچوبی نوشته شده بود که ما تا آخرین روز نفس به نفس با عوامل تولید سر صحنه، فیلمنامه را تکمیل کردیم. بسیاری از فیلمنامه‌نویسان حرفه‌ای به این روش نقد دارند اما این روشی است که من به آن اعتقاد دارم و فکر می‌کنم می‌تواند باعث اتفاقات بهتر در فیلمنامه شود.


هیچ توصیه‌ و نظری از سوی صدا و سیما بر سریال «پدر» تحمیل نشده| غم در بسیاری مواقع بسیار تسکین‌دهنده است!!!

عنقا در پایان با اشاره به بازیگرانی که در این مجموعه ایفای نقش کرده‌اند اظهار داشت: همه بازیگرها با همفکری من و آقای بهرنگ توفیقی انتخاب شدند و من تا جایی که اجازه داشتم و دخالت در کارگردانی نمی‌شد اظهار نظر کردم و خوشبختانه ترکیب بازیگران در کنار هم جلوه جدیدی به وجود آورد. ریحانه پارسا را می‌توان یکی از کشف‌های این سریال دانست که در آینده نیز می‌تواند بازیگر موفقی باشد و سینا مهرداد نیز به خوبی در نقش حامد ظاهر شد و خیلی خوب از پس ایفای این نقش برآمد. به نظر من هیچ بازیگری مثل مهدی سلطانی مناسب نقش پدر نبود از طرفی اگر لعیا زنگنه حاضر به همکاری با ما نبود و یا با ما به توافق نمی‌رسید ما برای انتخاب بازیگر در نقشی که این بازیگر ایفا کرد به مشکل می‌خوردیم چرا که این بازیگر اصلی‌ترین گزینه ما بود. بازیگران دیگری را نیز در این مجموعه می‌بینید که نفش‌هایشان نسبت به گذشته بسیار متفاوت است و خوشبختانه همه از پس نقش خود برآمده‌اند. کاوه خداشناس تا امروز فقط نقش مثبت بازی کرده بود و در این فیلم در نقشی نسبتاَ منفی خیلی خوب ظاهر شد، بیژن امکانیان نیز بازیگری است که مخاطبان تلویزیون معمولا او را در نقش‌های مثبت به یاد دارند اما در این مجموعه شاهد هستیم که نقشی متفاوت را ایفا کرده و نقش ایشان به قدری حساس بود که تنها یک بازیگر حرفه‌ای مثل بیژن امکانیان می‌توانست اینچنین نقشی را بازی کند، مسعود فروتن که در تلویزیون وی را به عنوان مجری می‌شناسند در این مجموعه به خوبی ایفای نقش کرد و مجید مشیری که همه از سریال «مسافری از هند» با او خاطره دارند نیز در ایفای نقشش موفق بود و فکر می‌کنم از این پس او را با سریال «پدر» به ياد آورند. به نظر من مهم نیست که کدام بازیگر خوب بوده و آن چیز که در یک اثر نمایشی حائز اهمیت است خوب در کنار هم قرار گرفتن بازیگران است که خوشبختانه این اتفاق در سریال «پدر» رخ داده است.

گفت و گو از : علی ناصری 
منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار